Saturday, July 23, 2016

Lille, vakre skapning


19.07.2016 klokka 20.58, under den skinnende fullmånen, kom endelig det lille mirakelet vårt ut i verden. Og hele virkeligheten ble endret i løpet av ett sekund. Aldri før har jeg trodd at det var mulig å føle så mye kjærlighet til noe eller noen, og aldri før har jeg kjent meg så levende. 

Jeg er mamma. Til en nydelig, bitteliten jente. Hun har fått navnet Frøya Alexandra, selv om vi egentlig ikke het har blitt enige om hvordan Frøya skal skrives: det blir enten Freya, Freja, Freyja eller Frøya. Men uttalen og symbolikken står fast bestemt likevel. Og vi kunne ikke vært lykkeligere.

Så, hvorfor i alle dager har vi bestemt oss for Frøya Alexandra? Det skal Wikipedia få lov å sitere:
Frøya (fra norrønt: Freyja, avledet betydning frue) er fruktbarhets- og kjærlighetsgudinnen i norrøn mytologi og moderne åsatro. Hun ble påkalt i kjærlighetsspørsmål, ved graviditet og under fødsler. Hun hadde også makt over vekst i naturen. Hun var likevel også en krigs- og dødsgudinne. Frøya var den vakreste av åsynjene.

Så, som den halvt norske engelen hun er, kan hun få huske på røttene sine hvor enn vi er i verden. Alexandra har hun fått fra sin kjære pappa Alexander, som betyr "beskytter av menneskeheten". Sterke navn gir sterke barn, sies det, og vi ønsker henne ingenting annet enn hell og lykke og kjærlighet. Nettopp derfor skal jeg lukke dataen igjen og gi henne litt mer kjærlighet og kos. Det er det eneste som står i hodet mitt om dagen.

Nå er nyheten offisiell! 




No comments:

Post a Comment