Monday, July 18, 2016

Tålmodighetsprøven

tålmodig (Bokmål/Riksmål)
  1. som uten å miste besinnelsen finner seg i ventetidavbrytelser eller annet bryderi over lengre tid


Timene tikker avgårde. Og det er fortsatt ingen tegn på ett nytt familiemedlem. Termindato 14. juli er passert, og jeg sitter på vent. Når kommer hun? Jeg er fullt bevisst om at termindato ikke er noe presis dato, og at kun 5% føder på termindato. Jeg vet også at "termin-perioden" ligger på uke 37 til uke 42 - alt innenfor det er normalt. Men alle trodde hun skulle komme for tidlig.
Når vi ankom Brasil sa jeg til Sasha: "Jeg tipper hun kommer etter 14.juli, siden alle tror hun kommer før." Men jeg sa det i ett håp om at på grunn av at jeg tenkte det så kom hun til å komme før. Så kanskje siden alle trodde det, og jeg sa det men håpte på motsatt effekt så ble det den effekten jeg kanskje trodde?

Jeg trodde jeg kanskje var litt tålmodig. Hvis noen ber meg sette meg på ett tog i 40 timer, gjør jeg det uten å rynke på nesa. Hvis en klient ikke betaler meg innen fakturadato, sender jeg ikke ut påminnelser med purregebyr, men tar det heller direkte opp med dem. Hvis jeg må vente på at strøket med oljemaling må tørke i noen dager før jeg kan fortsette på amatørkunsten min, lar jeg det ta den tiden det trenger. Jeg er litt tålmodig. Men når det gjelder fødselen har jeg ikke så mye tålmodighet igjen, og kan mildt sagt si at jeg er vanvittig spent, som har utviklet seg til både nervøsitet, irritasjon, emosjonelle svinger og håp.

Snart kommer den lille prinsessa på erten. Snart. I mellomtiden får jeg gå tilbake til matlaging, vasking, maling, lesing, skriving, jobbing, turgåing, kokkeluring og alt det andre jeg prøver å sjonglere mellom til ventetida er over.


"Du trenger mye tålmodighet for å lære deg å være tålmodig.

Stanislaw Jerzy Lec




No comments:

Post a Comment