Saturday, July 9, 2016

Grønne fingre




Takket være at jeg befinner meg på den sørlige halvkulen, er det vinter her nå. Vinter i sørlige Brasil er som en veldig flott norsk vår, og de fleste dagene har vi det faktisk like varmt som en norsk sommer, i alle fall midt på dagen. Derfor har jeg planlagt en liten hage på den ellers betongfylte verandaen vår, siden man kan plante hele året her! Etter å ha loffet rundt i Asia møtte jeg utallige mennesker med sterke meninger om sunne og grønne livsstiler, både lokale og andre vandrende sjeler. Jeg fikk øynene opp for en miljøbevisst og sunn tankegang, og drømmen om en egen, selvforsynt hage spiret opp inni meg. Men jeg satte aldri noe til verks, ettersom jeg kontinuerlig flyttet på meg ganske ofte. Da jeg hadde en lang periode i Norge i 2014, bestemte jeg meg for at det var på tide å prøve noe, takket være min kjære storebror som er utstyrt med en god dose kreativitet og grønne fingre. Jeg plantet basilikum, chili, avokado og mynte, og satt små krukker stolt i vinduskarmen. Basilikumen og mynten ga meg mye glede den sommeren, mens jeg påpasselig vannet og så på at avokadoen og chiliplantene gikk fra å være frø til å spire prektig oppover. Avokadoen min lever ennå i storebrors hus i Kragerø, men har ikke gitt fra seg noen frukt ennå.

Uansett, det lille prosjektet mitt i 2014 har etterlatt en grusom kløe etter å få gang på litt selvforsyning. Siden den gang har jeg hatt nok en tur til Bangladesh og India, i tillegg til Nepal og store deler av Europa. Jeg har naturlig nok fått integrert den store interessen for selvdyrking og hagearbeid inn i opplevelsene mine, og lært meg ett par gode triks. Etter mange måneder i Øst-Europa, hvor de fleste ennå holder fast på å ha en liten hage med de mest nødvendige ingrediensene til maten deres - agurk, tomat, paprika, aubergine, løk, persille og poteter - har jeg blitt enda mer inspirert til å sette i gang. Og nå, endelig, på en side av verden jeg aldri har vært før, har jeg muligheten til å eksperimentere med planting og dyrking!

Siden uteområdet vårt består av betong, har jeg funnet litt ulik inspirasjon til hvordan jeg kan bygge opp "hagen" min. Vi snakker flasker og andre geniale materialer man enkelt har hjemme og vanligvis ville kastet, til ting man ofte finner forlatt ved en container.







Å, som jeg gleder meg... Resultatet så langt er ikke mye å skryte av, det er bare noen småplanter jeg har plukket med meg på hagesenteret i den lille byen vi bor. Jeg venter fortsatt på en stor levering av ulike frø i posten, og klargjør alle de ulike rare gjenstandene jeg skal plante i.
For øyeblikket er dette den store, prektige hagen min

Fra venstre: Chili, paprika, mynte, dill, persille, basilikum, ruccola, spinat.


Så inspirasjonen er på topp, og foruten om å vente på frø, jord og alternative krukker, venter jeg på babyen. I dag er det bare 5 dager igjen til termin!!!!!

Gjett om slike søte krukker skal males!


 "Magic in her handsShe could make anything growMagic in her handsShe had green fingers"

No comments:

Post a Comment